דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דירה מחולקת 

מאת    [ 19/08/2009 ]

מילים במאמר: 570   [ נצפה 3723 פעמים ]

משקיעים מחפשים אפיקי השקעה שיניבו להם תשואה מירבית תוך הפחתת סיכון. הריבית הנמוכה בשוק והסכנות הטמונות בהשקעה בשוק ההון, מביאים לא אחת את המשקיע הממוצע לבדוק אפשרויות של השקעה בנדל"ן.

בכלל זה, קיימת תופעה ההולכת ומתגברת של קניית מקרקעין בדמות דירות המחולקות למספר יחידות דיור נפרדות ועצמאיות.

בטרם הנך נכנס לעסקת רכישת דירה מחולקת, חשוב לדעת כי טמונים סיכונים לא מעטים בעסקה שכזו.

להלן נסקור מספר עניינים הקשורים לסיכונים ולשיקולים ברכישת דירה מחולקת.

מהי דירה מחולקת?

דירה מחולקת הינה דירה אשר במקור רשומה כיחידת דיור עצמאית בודדת, אשר עברה שיפוץ ועבודות בניה שהסבו אותה למספר יחידות נפרדות ועצמאיות, כאשר בכל יחידה שכזו מערכת דיור עצמאית (מטבח שירותים ומקלחת ומערכת חשמל בדר"כ). ברוב המקרים, וזו גם הנחת העבודה בסקירה זו, כי השינויים שבוצעו בוצעו ללא היתר בניה ולא נרשמו בלשכת רישום המקרקעין.

האם מדובר במהלך חוקי?

לכאורה חוק התכנון והבניה אינו אוסר על ביצוע שינויים פנימיים בדירה ללא היתר בניה, ואולם בתי המשפט קבעו לא אחת, כי ביצוע שינויים פנימיים אשר יוצרים יחידות עצמאיות נפרדות בתוך הדירה, כמתואר לעיל, סותר את תכלית החוק ועבודות שכאלה טעונות היתר בניה. בית המשפט שם לנגד עיניו מבחן כפול: המבחן הפונקציונאלי - קרי האם כל יחידה הינה עצמאית באמת, והמבחן הייעודי - קרי לצורך מה בוצעה החלוקה, האם לצורך השכרת היחידות או לצרכים פנימיים. ככל שהדירה המחולקת עומדת באופן ברור יותר בקריטריונים המרכיבים את המבחנים הנ"ל, כך תחשב לדירה שהעבודות בה בוצעו שלא כדין.

האם ניתן להכשיר את העבודות שבוצעו בדירה?

באופן עקרוני ניתן לקבל היתר בניה רטרואקטיבי, וזאת בהליך של הכנת תוכניות ע"י אדריכל והגשתן לעירייה ולועדה המקומית אשר תבחן את הנושא באמצעות מהנדסיה ותבחן האם מבחינה תכנונית ניתן להתיר את החלוקה, גם בהתחשב במספר מקומות חניה. הליך כאמור כרוך בתשלום לא מבוטל. יחד עם זאת, עצם העובדה שהדירה כבר חולקה אינה מבטיחה כי הועדה המקומית תיתן "חותמת הכשר" לדירה. כלומר, הועדה המקומית תיתן היתר רק אם ניתן לחלק את הדירה והחלוקה תואמת את מדיניות הועדה המקומית והתוכניות החלות באזור.

לשון אחרת: אין הגשת בקשת היתר בניה בדיעבד, משמעה כי הרשות המקומית כלל תאשר ביצוע פיצול כאמור. יתרה מכך, חלוקת הדירה שנעשתה טעונת הסכמת כל הדיירים בבניין, ומחייבת שינוי צו רישום הבית המשותף והגלדת מספר היחידות הרשומות בלשכת רישום המקרקעין, הליך מסובך וארוך.

מהו הסיכון והחשיפה ברכישת דירה מחולקת?

ראשית, אין זה בטוח כי ניתן יהיה לרשום את הדירה על שם הרוכב, זאת במידה ורשויות התכנון יפעלו כנגד החלוקה ויקבעו כי מדובר בחריגת בניה. במצב דברים שכזה, הרשות המקומית לא תאפשר להעביר את הנכס בלשכת רישום המקרקעין ואף תדרוש תשלום היטל השבחה בשל השבחת הנכס.
חמור לא פחות הוא, שהרשות המקומית יכולה לפתוח בהליכי כתב אישום בגין חריגת הבניה, מה שיכול לגרום להטלת קנס כספי של אלפי שקלים וכן דרישה להשיב את המצב לקדמותו.

שנית, ברכישת הדירה ישנה חשיפה לתביעות דיירים בבית המשותף, אשר קמה להם עילת פיצוי בגין הגדלת מספר היחידות בבית המשותף. אותם שכנים אף יכולים לדרוש להשיב את המצב לקדמותו.

סיכומו של דבר:

עמדנו על מקצת מהשיקולים והסיכונים העומדים בבסיס ההחלטה לרכוש דירה מחולקת. אכן, מדובר באפיק השקעה קורץ אשר יכול להניב כ- 10% תשואה שנתית, ואף יותר. יחד עם זאת, לא כל הזהב נוצץ. קניית דירה מחולקת הינה עסקה מסוכנת אשר יכולה לגרור אחריה הליכים וסיבוכים משפטיים רבים, אשר יש ויסכלו הן את הרצון להניב את התשואה המצופה ואף יפגעו בערך הנכס ובסיכויים למכור אותו לצד שלישי בעתיד.

רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
הכותב הינו בעל תואר ראשון ותואר שני במשפטים, בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים
(L.L.B, L.L.M) מקים ובעלים של משרד עורכי דין עמית דביר, המתמחה בעיקר בדיני מקרקעין ונדל"ן, ייצוג בבתי משפט ומשפט מסחרי.
_____________________
עמית דביר - משרד עורכי דין
טל: 077-4501516
פקס: 153-77-4501516
http://www.amit-adv.co.il
amitdvir@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב